‘Redefining value’ is volgens Innova Market Insights de voornaamste trend in voeding. Door de politieke en economische situatie staan de bestedingen van consumenten onder druk. Ze willen waar voor hun geld.
Trend 1 - Redefining Value
Consumenten denken goed na voor welke producten ze extra willen betalen, nu de prijzen hoog zijn en de politieke situatie instabiel is. Volgens het onderzoeksbureau Innova Market Insights hebben consumenten meer geld over voor: 1. Vers; 2. Lokaal en 3. Gezondheidsbevordering. Ze hechten veel belang aan: voedselverspilling tegengaan, recyclen of producten die duurzaam verpakt zijn.
Trend 2 - Affordable Nutrition
Door de sterk stijgende kosten van voeding kiezen consumenten voeding die eenvoudig, voedzaam en betaalbaar is. Dit betekent: in bulk kopen, kiezen voor huismerken, zelf koken, minder luxe items kopen en minder kopen. Productontwikkeling moet zich volgens de consument richten op gezondheid (vindt 41% van de consumenten), betaalbaar (30%) en natuurlijk (28%).
Trend 3 - Generational Push
Gezondheid, betaalbaar en lekker zijn voor alle consumenten belangrijk. De volgorde verschilt wel per generatie. Gen Z vinden smaak belangrijker dan prijs. Millennials vinden prijs belangrijker dan smaak vanwege kinderen. En Gen X en babyboomers zetten gezondheid bovenaan; gezondheid is belangrijk voor oudere generaties.
Trend 4 - Plant-Based: Unlocking a New Narrative
De snelle groei van plantaardig loopt tegen een aantal belemmeringen aan. In de periode 2018-2020 steeg de markt 14% (omzet). Voor 2021-2023 is de verwachting +7%. De consument wil smaakvolle plantaardige producten met een goede textuur. Belangrijk is ook een goede prijs-kwaliteit verhouding en minder processing en kunstmatige ingrediënten.
Trend 5 - Farming the Future
De moderne consument heeft steeds interesse in innovatieve technologieën zoals verticale landbouw; plant breeding en regeneratieve landbouw. Deze positieve houding is toe te schrijven aan de kwaliteit van de producten en de duurzaamheid.
Trend 6 - Quick Quality
Twee derde van de consumenten wil op een eenvoudige en gemakkelijke wijze hun dagelijkse voedingsingrediënten binnenkrijgen via maaltijdpakketten. Belangrijk bij de keuze zijn echter allereerst de prijs, vervolgens de versheid en de gezondheid. De bereidingswijze en -tijd zijn minder van belang.
Trend 7 - Devouring Digital
Merken beginnen steeds meer het volledige potentieel van sociale media te gebruiken door het echte leven te verrijken met digitale ervaringen, bijvoorbeeld op Tiktok of Instagram. Dit wekt met name bij 18- tot 34-jarigen nieuwsgierigheid op en kan een merk een jonge uitstraling geven.
Trend 8 - Revenge Spending
Kleine pleziertjes hebben bij de consument een verhoogd effect nu de uitgaven voor luxe producten onder druk staan. De gemiddelde jaarlijkse groei in lanceringen van voedingsmiddelen en dranken met een limited-edition claim steeg de afgelopen 3 jaar met 30%.
Trend 9 - Unpuzzle Health
Consumenten willen op de verpakking meer te weten komen over de gezondheid, de ingrediëntenlijst en de voedingswaarde van een product. In Europa zijn eigen onderzoek, claims en de dokter of professionals de belangrijke informatiebronnen over de gezondheid van een product.
Trend 10 - Positively Imperfect
Openheid over de complexiteit van duurzaamheid wordt gewaardeerd door consumenten die niet verwachten dat merken 100% perfect zijn.
“Croky-chips zijn bekend om zijn sterke smaken en knapperigheid. Deze eigenschappen zijn belangrijk, zeker gezien andere merken hun smaakintensiteit onlangs hebben verminderd”, zegt Matilde Taverniers van Roger and Roger.
“We zijn verheugd om Factory of the Future Award 2025 te ontvangen. Het bevestigt onze inspanningen en motiveert ons om onze reis naar een duurzame en innovatieve toekomst verder te zetten”, beklemtoont Olivier Carlens, Site Manager van Puratos Lummen.
Binnen het West-Vlaamse expertise- en innovatiecentrum NuHCaS-samenwerkingsverband werken onderzoekers en professionals uit verschillende disciplines in de voedings- en gezondheidssector samen om innovatie en kennisuitwisseling te bevorderen. Ellen Fierens van Flanders’ FOOD meldt dat het de ambitie is om deze samenwerking in 2025 uit te breiden...
“De waarden van onze investeringsonderneming zijn voortgekomen uit het DNA van de familie Colruyt en haar jarenlange ervaring in duurzaam en op waarden gericht ondernemerschap”, aldus Hilde Van der Straeten, Investment Director van Korys. “We zijn ervan overtuigd dat het soms meer tijd vergt om duurzame waarde te creëren.”