Het gespecialiseerde Foodology by Univar Solutions legt zich toe op de distributie- en technische innovatiebehoeften van de voedings- en ingrediëntenindustrie. Want voldoen aan de behoeften van de gezondheidsbewuste consumenten is zonder twijfel een uitdaging.
"Consumenten worden in feite bewuste voedingsdeskundigen en onderwijzen zichzelf over wat ze nodig hebben voor gezondheid en welzijn. Ze zijn waakzaam over de nutriëntendichtheid en functionaliteit van hun voedsel. We zullen binnenkort een combinatie van holistische gezondheid en zelfzorg zien in de voedings- en drankenmarkt als nooit tevoren, met een sterke focus op ingrediëntduurzaamheid en smaak, textuur en uitzicht", zegt Natalia McDonagh, hoofd marketing & technical sales voor voedingsingrediënten, EMEA van Foodology by Univar Solutions. Het team ondersteunt productontwikkelaars, inkopers, marketeers en brand owners om innovatie te bevorderen, productontwikkeling te versnellen en oplossingen van de volgende generatie te bieden. De consument van vandaag beoordeelt routinematig ingrediëntenlijsten en informeert zich over risico’s inzake productveiligheid, kwaliteit en traceerbaarheid.
© Foodology by Univar Solutions
Trends
Bakkerij, snacks, dranken, zuivel en actieve voeding zijn enkele van de belangrijkste categorieën die de wens van de consument voor gezonde voeding beoordeelt. "De consumenten van vandaag zijn voortdurend op zoek naar clean labels, minder suiker, zout en vet, vezel- en eiwitverrijking en vlees- en zuivelvrije keuzes met een verbeterde zintuiglijke ervaring," zegt Natalia McDonagh.
Het 2022-rapport van Mintel over gezond eten suggereert dat de focus van de bedrijven de komende vijf jaar op een duurzame voedselvoorzieningsketen zal liggen en tegelijkertijd op de ontwikkeling van ingrediënten die voedselverspilling en -verlies tegengaan. Dit om de honger en voedselonzekerheid in de wereld te helpen verminderen.
© Foodology by Univar Solutions
Clean labels en een minimale ecologische voetafdruk zijn vereist. Zo is het verrijken van gebakken producten met eiwitten afkomstig van erwten- en bonenbronnen, die de minste uitstoot van broeikasgassen per gram eiwit bieden, zowel 'beter voor mij als beter voor de planeet’.
“Croky chips zijn bekend om zijn sterke smaken en knapperigheid. Deze eigenschappen zijn belangrijk, zeker gezien andere merken hun smaakintensiteit onlangs hebben verminderd,” zegt Matilde Taverniers van Roger and Roger.
“We zijn verheugd om Factory of the Future Award 2025 te ontvangen. Het bevestigt onze inspanningen en motiveert ons om onze reis naar een duurzame en innovatieve toekomst verder te zetten”, beklemtoont Olivier Carlens, Site Manager van Puratos Lummen, over de prijs.
Binnen het West-Vlaamse expertise- en innovatiecentrum NuHCaS-samenwerkingsverband werken onderzoekers en professionals uit verschillende disciplines in de voedings- en gezondheidssector samen om innovatie en kennisuitwisseling te bevorderen. Ellen Fierens van Flanders’ FOOD meldt dat het de ambitie is om deze samenwerking in 2025 uit te breiden...
"We zijn ervan overtuigd dat het soms meer tijd vergt om duurzame waarde te creëren," aldus Hilde Van der Straeten van Korys. "De waarden van onze investeringsmaatschappij zijn voortgekomen uit het DNA van de familie Colruyt en haar jarenlange ervaring in duurzaam en op waarden gericht ondernemerschap."