Co-creatie van verpakken en het uitbesteden van (om)verpakken en logistiek zijn belangrijke trends in de voedingsindustrie, zegt Chris Mullie van Barias. Recent is zijn bedrijf verkozen tot onderneming van het jaar.
Co-creatie van verpakken en het uitbesteden van (om)verpakken en logistiek zijn belangrijke trends in de voedingsindustrie, zegt Chris Mullie van Barias. Recent is zijn bedrijf verkozen tot onderneming van het jaar.
“We zijn het verlengstuk van de productie van onze klanten in de voedingsindustrie”, zegt de oprichter en directeur van Barias, Chris Mullie. “Voedingsbedrijven kunnen zich toeleggen op hun corebusiness: innovatieve productontwikkeling en productie.
Wij zorgen voor ecologisch verpakken en delen onze kennis en ervaring op dit vlak.” Barias ondersteunt bedrijven bij het verpakken en het stockeren van vooral gekoelde en diepgevroren voedingsproducten, zodat de bedrijven tijdig, snel, flexibel en efficiënt geleverd kunnen worden. “De eisen voor voedselveiligheid en duurzaamheid vanuit de overheid en de markt worden alleen maar strenger en de consumenten zijn steeds kritischer. Voor voedingsproducenten is het steeds moeilijker om alles 100% zelf te doen.”
Vooral retail en horeca
Het in de Food Valley van West-Vlaanderen gevestigde bedrijf levert vooral aan de retail en de horeca, en minder aan voedingsbedrijven. “Afhankelijk van de klant, het volume en het soort product passen we onze verpakkingslijnen aan de behoeften van de klanten en hun verschilleden afzetkanalen.” Barias beschikt over een compleet aanbod van verpakkingsmachines en -technologieën voor de gegarandeerde kwaliteit en voedselveiligheden. Het spreekt voor zich dat Barias over diverse certificaten beschikt. Bedrijven kunnen de producten op alle mogelijke wijze aanleveren, bijvoorbeeld zakken van een kilogram diepvriesgroenten die gemengd en omverpakt moeten worden of palletkisten met 600 kilogram diepvriesgroenten die in een kilogramzakken verpakt worden.
“We zijn om verschillende aspecten in de bedrijfsvoering tot West-Vlaamse Onderneming van het Jaar verkozen.” Enkele kwamen al ter sprake. Mullie noemt nog het HR-beleid en de vergaande automatisering van de processen en de klant centraal zetten.
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.