Debic Vegantop, een nieuwe topping, is door productontwikkelaars gecreëerd op basis van kennis en expertise op het gebied van zuivelproducten. Dit resulteerde in een 100% plantaardig alternatief voor room voor het opkloppen en decoreren van bijvoorbeeld gebak. “De smaak is evenwel heel anders als onbewerkt product omdat men het vaak vergelijkt met room,” zegt Bettina Vanderstraeten van Debic.
“Vegan is ongetwijfeld een belangrijke trend op de markt. We kunnen niet achterblijven, maar vegan is en blijft een niche product”, steekt Bettina Vanderstraeten, market manager bij Debic van wal. “De groep vegetariërs en veganisten in België blijft stabiel. Consumenten zijn steeds meer flexitariërs.” Uit marktonderzoek weet zij dat 24% van de Belgen verklaart flexitariër te zijn. “Drie vierde van deze groep eet maar 1 tot maximaal 3 dagen per week vegan. Het aantal veganisten en vegetariërs stagneert dus momenteel, maar ze zijn er wel. Hoe het zich verder ontwikkelt in België valt af te wachten.
De consument is vooral bezig met gezondheid en smaak en minder met dierlijk of plantaardig.” Als zuivelbedrijf, onderdeel van FrieslandCampina, heeft Debic een schat aan kennis en expertise in room. Productontwikkelaars kunnen hier verder mee aan de slag voor de ontwikkeling van een zuivelalternatief. “Uiteraard komt hier de nodige trial en error bij kijken.” De uitdagingen liggen voor de hand: smaak en het mondgevoel.
Lactosevrij en meer
Het roomalternatief is het eerste product van Debic dat lactosevrij is, waardoor een nieuwe doelgroep bereikt kan worden. Een ander voordeel in vergelijking met room is volgens Vanderstraeten de hoge opklopbaarheid van de topping, 220%. “Dat de extreem witte topping geen zuivelsmaak heeft, spreekt ook een groep consumenten aan. De stabiliteit is beter bij hogere temperaturen. Afsluitend laat de market manager weten dat Debic ook een hybride topping zoals Debic Duo en Debic Végétop op de markt heeft. “Een deel van het melkvet is vervangen door plantaardige ingrediënten.”
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.