FOD Economie sluit niet uit dat andere schaarse ingrediënten dan zonnebloemolie in de receptuur van een product vervangen mogen worden zonder dat het etiket moet worden aangepast. Uiteraard gelden er strenge voorwaarden.
Het conflict in Oekraïne heeft geleid tot een tekort aan bepaalde grondstoffen, waardoor sommige voedingsmiddelenproducenten genoodzaakt zijn de samenstelling van de producten te wijzigen. Normaliter moeten de bedrijven hun etikettering aan passen, maar dat is niet altijd evident. Bedrijven zitten met voorraden bedrukte verpakkingen of etiketten.
© FOD Economie
Vooralsnog heeft FOD Economie in overleg met FOD Volksgezondheid en FAVV alleen een tijdelijke uitzonderingprocedure voor zonnebloemolie en afgeleide ingrediënten van zonnebloemolie. Die is van kracht sinds 26 april en duurt zes maanden, in augustus is een evaluatie en kan de procedure verlengd worden. Volgens de woordvoerder van FOD Economie is niet uit te sluiten dat ook voor andere schaarse ingrediënten uitzonderingsprocedures zullen volgen. De procedure geldt uitsluitend voor voorverpakte voedingsmiddelen die op de Belgische markt verkocht worden, maar gelden ook voor voedingsmiddelen uit andere lidstaten en derde landen die op de Belgische markt worden gebracht.
Belangrijke aandachtspunten
De voedingsmiddelenproducent is en blijft uiteraard verantwoordelijk voor de voedselveiligheid en de kwaliteit van de producten die hij de op de markt brengt. Bijzondere aandacht bij het herformuleren van de receptuur van de producten moet uitgaan naar allergenen, voedingswaarde en gezondheids- en voedingsclaims.
Allergenen
Ingeval ingrediënten die niet in de oorspronkelijke formulering aanwezig zijn aan het product worden toegevoegd, wordt er bij voorkeur een volledige heretikettering van het product voorzien. Als dat niet direct mogelijk is, kan op de oorspronkelijke ingrediëntenlijst een sticker worden gekleefd met de nieuwe, volledige en gecorrigeerde ingrediëntenlijst. Als die twee opties op korte termijn niet haalbaar zijn, kan een sticker die de consument wijst op de toevoeging van het allergene ingrediënt, gebruikt worden voor de aanduiding van de wijziging, zonder dat de oorspronkelijke ingrediëntenlijst wordt gewijzigd.
Voedingswaarde
Wanneer de vervanging van een ingrediënt aanleiding geeft tot een wijziging van de voedingswaardevermelding en een volledige heretikettering of het aanbrengen van de nieuwe gecorrigeerde voedingswaardevermelding niet onmiddellijk mogelijk is, moet de consument via de verpakking op de hoogte worden gebracht van de specifieke wijzigingen. Dit kan met een sticker met de aangepaste voedingswaarden voor de betrokken nutriënten.
Gezondheids- en voedingsclaims
In het geval met de nieuwe productformulering niet aan de voorwaarden van gezondheids- en voedingsclaims kan worden voldaan, kunnen er stickers worden gebruikt tot een volledige heretikettering met als doel: de beweringen te verbergen waarvan de voorwaarden niet langer vervuld zijn of de consument ervan in kennis stellen dat de beweringen niet langer juist zijn omdat de samenstelling van het product is veranderd. Dit is ook van toepassing voor de scores A en B (groen) van het Nutri-Score logo. Voor de scores C, D en E zijn er geen speciale maatregelen voorzien.
Meer (gedetailleerde) informatie
Plan van aanpak voor de etiketteringsproblematiek bij voedingsmiddelen bestemd voor menselijke consumptie door de actuele geopolitieke situatie: https://economie.fgov.be/nl
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.