Maisonie lanceert tijdens de gastronomische vakbeurs Tavola, 17-19 maart, vier smaken desserts met extra eiwit. Twee zijn voedingskundig een bron van eiwit en twee zijn eiwitrijk, deelt Nathalie Van der Straeten alvast mee. Ook verklapt ze welke plantaardige eiwitten toe zijn gevoegd.
Maisonie ontwikkelt in een klein team desserts volledig op maat van de klant, van verpakking tot het realiseren van de meest originele smaken. Het bedrijf levert aan de retailers, de food service en de detailhandel. Vanuit de constatering dat de markt gedomineerd wordt door repen en yoghurt met extra eiwit besloot het bedrijf de markt te verbreden met soortgelijke desserts op de markt te brengen. “Als doelgroep kiest het bedrijf voor mensen die een eiwitrijke levensstijl volgen, denk maar aan ouderen en sporters”, zegt Nathalie Van der Straeten, zaakvoerder van deze KMO. “We ontwikkelden alvast vier smaken: banaanmousse met brownie, aardbeimousse, karamelmousse en chocolademousse.”
Eiwitbron en -rijk
De eerste twee zijn eiwitrijk en de andere twee zijn een bron van eiwit. Eiwitrijk betekent dat meer dan 20% van de energiewaarde van het dessert van eiwit komt. Voor het eiwitbron dessert is de grens minstens 12%. Aan de basisingrediënten wordt rijsteiwit en het bijzondere faba toegevoegd. “De desserts passen daardoor binnen een eiwitrijk voedingspatroon”, deelt de zaakvoerder mee.
Zorginstellingen en fitnesszalen
Van der Straeten verwacht dat de desserts in cups allereerst in de zorginstellingen en fitnesszalen te vinden zullen zijn. Daarnaast zullen de desserts ook verkrijgbaar zijn tussen de gebakje en de taarten in de retail. “Onze dessert zijn een smakelijk tussendoortje bij de koffie of bij de brunch of avondeten. We willen dit toegankelijk maken voor iedereen die nood heeft aan eiwitrijke voeding.” Heerlijke desserts maken en nieuwe smaken ontdekken, dat is Maisonie, besluit Van der Straeten.
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.