De voedingsindustrie bevindt zich in een eiwittransitie. Duurzaamheid en gezondheid staan, mede door de coronapandemie, bovenaan de agenda van de ondernemingen. Voor productontwikkelaars is de uitdaging om onderscheidende concepten te ontwikkelen. “Het gaat erom iets anders te doen dan iedereen al doet”, zegt Joost van Schip van High Fibe.
© High Fibe
“Belangrijk is binnen voedingsbedrijven de mensen te vinden die open staan voor baanbrekende innovaties en deze producten ook naar de markt kunnen brengen. Kortom, de consument duurzamere en gezondere producten aanbieden, naast de gangbare producten, zodat de consument een gezondere keuze kan maken.”, zegt Joost van Schip van High Fibe. Als agent biedt hij gezonde en duurzame ingrediënten aan, waaronder zeewier, zeekraal, microalgen, krekelpoeder, alsook eiwit en zetmeelfracties uit breukstukjes rijst’. “Ik realiseer me dat ik me in een nichemarkt bevind”, zegt van Schip. “Het zijn geen alledaagse ingrediënten.”
© High Fibe
Veganmarkt
Volgens van Schip staat in het bijzonder de veganmarkt van vlees- en visvervangers open voor gezondere en duurzamere ingrediënten omdat deze dezelfde doelgroep aanspreken. “Producenten en consumenten van traditionele voedingsproducenten staan hier minder voor open.” Evenwel ziet hij dat de meeste producenten van veganproducten nu bezig zijn met het ontwikkelen van dezelfde type producten. Van Schip wil deze bedrijven hiervan bewust maken en hen inspireren tot onderscheidende concepten. Ook de markten van bakkerij, eiwitrepen en proteïne shakes hebben interesse in dit type ingrediënten.
© High Fibe
Het verhaal
Om de voedingsbedrijven te bereiken, vertelt van Schip zijn verhaal vooral aan externe voedingsadviseurs, waaronder ook vooruitstrevende chef-koks. “Uiteindelijk gaat het er mij om voedingsbedrijven en leveranciers samen te brengen en samen aan de slag te gaan met productontwikkeling.” Uiteraard is het van belang dat de producten goed smaken, een goede voedingswaarde hebben en succesvol zijn in de markt. “Belangrijk hierbij is de eiwitkwaliteit van het product, waarbij ook naar de aminozuursamenstelling moet worden gekeken.” Over de smaak van deze nieuwe ingrediënten, zegt hij dat de consument hier aan zou kunnen wennen. “Het verleden heeft dat wel aangetoond.”
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.