“Onze grote uitdaging is de logistieke keten te behouden”, zeggen Jo Verheye en Francis Crul, sales manager en procurement manager bij ingrediëntenleverancier Solina Group over de Oekraïnecrisis. “We focussen ons vooral op onze bestaande business in de voedingsindustrie.”
Solina Group is wereldwijd actief vanuit 34 productielocaties in Europa en Noord-Amerika en levert ingrediënten op maat van 18 duizend klanten in de voedingsindustrie, de food service, slagerijen en de kleinhandel in 75 landen. Het internationale aankoopteam van een veertigtal medewerkers, zoekt een groot deel van hun tijd alternatieve ingrediënten voor in het bijzonder zonnebloemolie en tarwe gebaseerde grondstoffen en daarvan afgeleide ingrediënten, als ook Dijon mosterd en koriander voor bijvoorbeeld sauzen, dressings en marinades.
© Solina
“Het gaat vooral om de nodige volumes te blijven vinden voor onze klanten”, benadrukt sales manager Jo Verheye. Dat is niet evident. “Voor de crisis stuurden we op tijd een order en kregen we al snel een bevestiging van de levering op de gevraagde datum. Dat is nu volledig veranderd. “Nu krijgen we pas een week op voorhand te horen wanneer grondstoffen zullen binnen komen. Voor onze productieplanning is dat niet optimaal.” Solina probeert dit op te lossen door de voorraden te verhogen, maar ook andere ingrediëntenleveranciers doen wellicht hetzelfde.
© Solina
Stijgende prijzen
Leveranciers doen hun best de contracten na te leven, is de ervaring van de beide managers. De stijgende grondstof- en energieprijs als gevolg van de Oekraïnecrisis gooien evenwel roet in het eten. Wanneer leveranciers hun contract willen opbreken omdat de energieprijzen parten beginnen te spelen, vraagt Solina dit te rechtvaardigen. “Wat is het aandeel van de energiekosten in de totale kosten voor de productie van de ingrediënten?” Hogere energieprijzen worden wel eens misbruikt om de prijzen te verhogen. Beide managers verwachten dat de consument uiteindelijk meer zal gaan betalen voor de producten die hij koopt. Ze zien ook een beweging naar goedkopere producten. Gevolg is dat voedingsbedrijven hun recepten gaan aanpassen en nog méér beroep gaan doen op hun ingrediëntenleveranciers.
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.