Inspelend op de behoeften van de markt richt Ingrizo zich steeds meer op natuurlijke en duurzame ingrediënten voor gezonde voedingsproducten. “We werken mee aan de Europese Green Deal”, zegt Geert Feys, oprichter en directeur van dit bedrijf.
Inspelend op de behoeften van de markt richt Ingrizo zich steeds meer op natuurlijke en duurzame ingrediënten voor gezonde voedingsproducten. “We werken mee aan de Europese Green Deal”, zegt Geert Feys, oprichter en directeur van dit bedrijf. “We kiezen zo veel mogelijk voor gecertificeerde, duurzame producten. In ons applicatielabo ontwikkelen we innovatieve recepturen en concepten. We zoeken vooral naar goede synergiën tussen de verschillende ingrediënten.”
Het Nutri-Scorelabel helpt volgens Feys vooral de doorsnee consument om gezondere voedingskeuzes te maken. “Voor zowel de voedingsbedrijven als de ingrediëntenleveranciers is dit gezondheidslabel een zegen, omdat het opportuniteiten biedt voor doelgerichte productontwikkeling en innovaties”, vervolgt Emile Van Damme, technical sales engineer bij Ingrizo. “Voedingsbedrijven vragen ons advies over hoe ze hun producten verder kunnen verbeteren. Wij krijgen dan ook de mogelijkheid onze ingrediënten te introduceren.”
De mogelijkheden om de recepturen gezonder te maken, verschillen per voedingssector of applicatie. De Nutri-Score rekentool is voor hem een handig hulpmiddel de score van voedingsproducten te verlagen, bijvoorbeeld van C naar A. “De uitdaging is telkens weer het behouden van de smaak, het mondgevoel en de houdbaarheid van het product.”
Joséphine Van Wambeke, technical sales engineer voor Health, meldt dat het mogelijk is dat bedrijven dankzij hun productverbeteringen ook gezondheidsclaims op hun verpakking vermelden. Mede dankzij de coronacrisis is de consument zich niet alleen meer bewust van het belang van gezonde, duurzame voeding, maar ook van zijn levensstijl. “De vraag naar toevoeging van nutritionele ingrediënten neemt toe, zoals Peptan collageen peptiden, vitamines of colostrum, die onder meer de immuniteit van de consument versterken of een positief effect hebben op de spieren en gewrichten voor het gemakkelijk bewegen of sporten.”
Foto: Ingrizo
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.