Uit onderzoek van UCLL en KU Leuven blijkt dat consumenten bij het inschatten van hoe (on)gezond een voedingsproduct is, meer belang hechten aan de Nutri-Score dan de voedingswaardetabel op de verpakking.
Uit onderzoek van UCLL en KU Leuven blijkt dat consumenten bij het inschatten van hoe (on)gezond een voedingsproduct is, meer belang hechten aan de Nutri-Score dan de voedingswaardetabel op de verpakking.
De onderzoekers vroegen 398 volwassen deelnemers een inschatting te maken van hoe (on)gezond 20 Delhaize huismerkproducten zijn in vier categorieën, dranken, ijs, zuivelproducten en kant-en-klare maaltijden. De retailer leverde product visuals voor het project. 52% van de deelnemers waren vrouwen en de gemiddelde leeftijd van de deelnemers was 31 jaar.
Eye-tracking
Voor de voedingswaardebeoordeling van de 20 producten maakten de onderzoekers gebruik van zogenoemde eye-tracking-technologie. Een speciaal toestel detecteert de oogbewegingen van de deelnemers. “De data tonen aan dat hoe langer de deelnemers naar de Nutri-Score keken, hoe beter ze de nutritionele kwaliteit van de producten konden beoordelen. Visuele aandacht voor de voedingswaardetabel had helemaal geen impact op de beoordeling van de producten”, zegt onderzoeker Saar Bossuyt van UCLL.
Daarnaast bleek dat de leeftijd van de deelnemers en vertrouwdheid met de Nutri-Score een duidelijke impact hebben. “Oudere deelnemers waren minder nauwkeurig in het beoordelen van de nutritionele kwaliteit dan jongere deelnemers. Consumenten die al vertrouwd zijn met de Nutri-Score slaagden er eveneens beter in om de voedingswaarde van producten correct in te schatten”, licht Bossuyt toe.
Moeilijker in te schatten producten
Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat het belang van de Nutri-Score groter is bij producten waarvan de voedingswaarde moeilijker in te schatten is: rijstpudding, scampi in lookboter of citroenlimonade. “Hiervoor zijn geen eenduidige karakteristieken”, zegt Bossuyt. “We vermoeden dat dit vooral producten zijn waarbij de aan- of afwezigheid van suikers of vetten en de aan- of afwezigheid van groenten/fruit niet overduidelijk zichtbaar zijn. “Voor de scampi is onderschat hoe ongezond de aanwezigheid van lookboter en de afwezigheid van groenten dit product maakt. Mogelijks hebben veel deelnemers geredeneerd “ok scampi, niet ongezond”, zonder verder na te denken over alle eigenschappen van dit product.”
De grote afbeelding van de citroen op de verpakking van de citroenlimonade deed veel deelnemers wellicht vergeten dat het een limonade met veel suiker is “Het is alsof je ‘een stuk fruit’ drinkt”, denkt Bossuyt. “Deelnemers schatten rijstpap ongezonder in dan het is, wellicht omdat ze vergeten dat het van nature arm aan vetten is. Dit is een voorbeeld van gebrek aan productkennis.”
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.