Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.
De seminars geven de bezoekers de kans om zich uitgebreid te informeren over zowel actuele trends als state-of-the-art informatie over gespecialiseerde en wetenschappelijke thema’s. “Artificiële Intelligentie kan in de voedingsindustrie grote impact hebben op de productontwikkeling”, weet Koen Dewettinck, die dit alleen maar toejuicht. “Ik zit al meer dan 30 jaar in het wetenschappelijk onderzoek en ik besef hoe complex het ontwikkelen van producten in de voedingsindustrie is. Niet alle productontwikkelaars zijn zich hiervan bewust en zien productontwikkeling nog te vaak als een heel empirisch proces van trial-and-error. Dat is het niet. AI kan bijvoorbeeld helpen bij het vervangen of weglaten van bepaalde componenten zoals additieven. Op deze manier kan de herformulering van producten en de ontwikkeling van nieuwe producten, die moeten voldoen aan bepaalde eisen, veel beter worden gestuurd.”
AI in productontwikkeling
Dewettinck ziet dus verschillende mogelijke toepassingen van AI. “Ik denk allereerst aan het verwerken van grote hoeveelheden productdata die beschikbaar zijn maar vaak in een bedrijf onbenut blijven, terwijl veel informatie uit deze data gehaald kan worden met behulp van AI softwareprogramma’s die verbanden kunnen detecteren.” Die kunnen volgens hem leiden tot belangrijke conclusies bij productontwikkeling rond functionaliteit, smaak, textuur enzovoort.
AI in optimalisering van productieprocessen
Naast AI en productontwikkeling kan AI ook inzicht bieden in de impact van procesparameters van een productielijn op de producteigenschappen. “Vandaag de dag wordt ook hier nog te vaak gewerkt volgens het trial-and-error-principe. Kort door de bocht gesteld, draaien we aan de knoppen van de machines en kijken we of de kwaliteit van het product beter is. Op deze manier weet je eigenlijk niet goed waar je mee bezig bent. Hier kan AI zeker zijn nut hebben bij het optimaliseren van het volledige proces door dit op een deskundige en doelgerichte manier te doen.”
Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten en duurzame ingrediënten
Het thema ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’ lijkt wat meer conventioneel, maar is daarom niet minder belangrijk en spreekt voor zich, merkt Dewettinck op. Centraal staat het ontwikkelen van duurzame, gezonde en lekkere producten. “Met mijn onderzoeksgroep ‘Food Structure & Function’ richten we ons hier al meer dan 25 jaar op. Het is dus niet nieuw, maar het blijft belangrijker dan ooit.” Hij komt met een voorbeeld uit de chocoladewereld. “De prijs van cacao ging recent door de tienduizend dollar per ton, terwijl de gangbare prijs rond de drieduizend dollar schommelt. Dit toont aan dat we voor enorme uitdagingen staan door de klimaatverandering met als gevolg dat bepaalde grondstoffen uit bepaalde landen veel duurder zullen worden. Bedrijven zullen dus alternatieve grondstoffen moeten zoeken die bovendien een lagere CO2-afdruk hebben en minder water verbruiken.” Aan de smaak van de producten moet zo weinig mogelijk geraakt worden, rond Dewettinck af. “Een product mag nog zo gezond zijn, en nog zo duurzaam, de consument koopt het product niet (opnieuw) als de smaak niet bevalt.”
www.intrafood.be/nl/ontdek-de-beurs/seminars
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Op 24 april 2024 wijzigde de Europese Unie de regelgeving voor rookaroma's radicaal. “Deze beslissing heeft de voedingsindustrie op zijn kop gezet, met grote gevolgen voor de producten waar we allemaal van houden”, zegt Yaron Vanwildemeersch van Food Ingredients Technologies.