Voedingsmiddelenbedrijven zoeken -als gevolg van de economische situatie- alternatieven voor high oleic zonnebloemolie. Het gebruik van standaard oliën waaraan natuurlijke anti-oxidanten uit rozemarijn zijn toegevoegd, is volgens Kalsec, een kostenefficiënte oplossing. Nieuw is ook hun mix van natuurlijke anti-oxidanten en natuurlijke antimicrobiële stoffen.
Anti-oxidanten zoals uit rozemarijn worden al duizenden jaren gebruikt in culinaire producten en volgens ingrediëntenbedrijf Kalsec daarom omarmd door voedingsbedrijven die natuurlijke oplossingen zoeken. “Herbalox® rozemarijn extract is snel oplosbaar, heeft weinig geur en smaak, maar versterkt ook gewenste smaken en maskeert ongewenste smaken”, legt senior onderzoekster Henna Lu uit.
© Kalsec
De activiteit van rozemarijnextract wordt voornamelijk toegeschreven aan de overwegend in olie oplosbare fenolische diterpenen, waaronder carnosinezuur, en in water oplosbare fenolen zoals rozemarijnzuur. In combinatie met andere anti-oxidanten (zoals ascorbinezuur) is het mogelijk de oxidatieve stabiliteit te verbeteren. Lu: “Wanneer het rozemarijn extract wordt toegevoegd aan bijvoorbeeld koolzaadolie, zijn de kosten lager in vergelijking met zonnebloemolie. Kalsec heeft jarenlang onderzoek gedaan naar oxidatie en de synergie tussen anti-oxidanten die oxidatie op het hoogste niveau mogelijk maken.” Studies werden gedaan met crackers en soezen.
Natuurlijke mix
Nieuw in het productassortiment van Kalsec is een mix van natuurlijke anti-oxidanten en natuurlijke antimicrobiële stoffen. Grondstoffen voor de anti-oxidanten en antimicrobiële stoffen zijn acerola, gebufferde azijn, dextrose geproduceerd door onder meer melkzuur- en propionbacteriën , groene thee en rozemarijn.
© Kalsec
“DuraShieldTM is ontwikkeld vanuit het oogpunt de houdbaarheid van producten te verlengen, bijvoorbeeld gekoelde producten, maar ook vegan producten of vlees en gevogelte”, legt product manager Gareth Jones uit. “Het is een unieke 2-in-1 oplossing waarbij de ingrediënten samen krachtiger zijn dan afzonderlijk. Bovendien heeft het product een minimale impact op de smaak en het aroma van de producten. Ook behouden voedingsbedrijven hun clean label, wat voor steeds meer consumenten belangrijk is in het koopgedrag.”
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.