“Samen met onze klanten zoeken we uit wat zij echt nodig hebben voor hun productontwikkeling”, zegt Hendriek Bazyn, manager business unit Chocolade bij Fuji Oil. Deze leverancier ontwikkelde bijvoorbeeld een gezonder vet, Redusat, dat geen negatief effect heeft op de textuur en de smaak van het originele product.
“Samen met onze klanten zoeken we uit wat zij echt nodig hebben voor hun productontwikkeling”, zegt Hendriek Bazyn, manager business unit Chocolade bij Fuji Oil. Deze leverancier ontwikkelde bijvoorbeeld een gezonder vet, Redusat, dat geen negatief effect heeft op de textuur en de smaak van het originele product.
“Als producent van zowel plant-gebaseerde oliën en vetten, alsook vullingen en coatings benutten we onze kennis in twee richtingen”, zegt product manager Karen Saey van Fuji Oil. “Onze klanten zoeken functionaliteit, betrouwbare verwerkbaarheid volgens hun procesmogelijkheden en natuurlijk een heerlijke smaak. Achter elk van deze facetten schuilt een schat aan kennis en ervaring alsook een open, doch discrete co-ontwikkelingsaanpak.” Dat is nog niet alles. Consumenten willen graag gezonder eten en letten meer op voedingsetiketten. “Ze zijn op zoek naar een heerlijke verwennerij, om zonder schuldgevoel en nutritioneel verantwoord te kunnen genieten”, weet Saey.
Bazyn wijst erop dat voedingsbedrijven bij hun productontwikkeling voor een lagere Nutri-Score de doelgroep goed in het oog houden. Hij noemt als voorbeeld een chocoladevulling voor pannenkoeken voor kinderen. “Als die gezonder kan - gezondere (!) vetten, minder suiker en meer vezels - is dat voor deze generatie van groot belang voor hun fysieke ontwikkeling.”
Saey voegt hieraan toe dat - als onderdeel van de Europese Farm-to-Fork-strategie - naar verwachting eind 2022 een geharmoniseerde verplichte ‘front-of-pack’-etikettering van kracht zal zijn. “Consumenten kunnen gemakkelijker gezondere keuzes maken, mede dankzij de Nutri-Score en andere gezondheidslogo’s en claims, naast de voedingswaardedeclaratie.”
Op het vlak van duurzaamheid en traceerbaarheid levert Fuji Oil gesegregeerde palmolie, gegarandeerd ontbossings-vrij en 100% traceerbaar tot de plantage waar het palmfruit vandaan komt. “Op deze wijze waken we goed over het milieu en de mensenrechten”, benadrukt Saey.
Als alternatief voor palmolie levert het bedrijf shea boter. “Ons Tebma Kandu-programma zet zich in voor de lokale vrouwengemeenschappen in Ghana. Het programma omvat continue verbeteractiviteiten op vlak van herbebossing, vrouwenemancipatie en lokale waardecreatie.”
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.