Voedingsfabrikanten die willen benadrukken dat al hun ingrediënten en grondstoffen uit België komen en de producten ook in België maken, kunnen dit vrijwillig (!) nadrukkelijk op het etiket vermelden. Dit is voorzien in de EU Food Information to Consumer (FIC) Verordening 1169/2011.
© Shutterstock
Voedingsfabrikanten die levensmiddelen produceren die uit meer dan één ingrediënt zijn gemaakt, zijn zogenoemde ‘samengestelde’ producten. De Europese en daarmee ook de Belgische wetgeving is zo ingericht dat het land van oorsprong het land is waar de laatste belangrijke economische be- of verwerking heeft plaatsgevonden.
Geen verplichting
De Belgische federatie van de Belgische voedingsindustrie is om twee redenen geen voorstander van verplichte oorsprongetikettering, verduidelijkt Nicholas Courant, directeur communicatie bij FEVIA. “Ten eerste omdat verplichte oorsprongsetikettering het protectionisme in de hand kan werken en fundamenteel ingaat tegen de principes van de eengemaakte Europese markt. Ten tweede omdat consumenten weliswaar graag informatie over de oorsprong van voedingsproducten hebben, maar minder happig zijn om daarvoor meer te betalen.” Hij verwijst naar consumentenonderzoeken die aantonen dat consumenten primair voeding kiezen op basis van prijs, kwaliteit en smaak. “Gelukkig is er ook een tendens om meer aandacht aan duurzaamheid te schenken.”
Het beste van twee werelden
Vrijwillige oorsprongsetikettering is volgens Fevia het beste van twee werelden. “Voor consumenten die wel meer willen betalen voor informatie over de oorsprong voorziet de Europese Verordening duidelijk bescherming tegen misleiding en de producenten die zich willen onderscheiden kunnen dat vrijwillig doen”, benadrukt Courant. “Tegelijk komt de EU Verordening ook tegemoet aan de wensen van de meer prijsgevoelige consumenten en geeft het een werkbaar kader voor de voedingsproducenten die flexibel hun ingrediënten willen sourcen, om aan die vraag tegemoet te komen. Bovendien zijn bedrijven soms verplicht -bij incidenten rond voedselveiligheid of om politieke redenen- om hun ingrediënten van een andere oorsprong te sourcen.”
“Croky chips zijn bekend om zijn sterke smaken en knapperigheid. Deze eigenschappen zijn belangrijk, zeker gezien andere merken hun smaakintensiteit onlangs hebben verminderd,” zegt Matilde Taverniers van Roger and Roger.
“We zijn verheugd om Factory of the Future Award 2025 te ontvangen. Het bevestigt onze inspanningen en motiveert ons om onze reis naar een duurzame en innovatieve toekomst verder te zetten”, beklemtoont Olivier Carlens, Site Manager van Puratos Lummen, over de prijs.
Binnen het West-Vlaamse expertise- en innovatiecentrum NuHCaS-samenwerkingsverband werken onderzoekers en professionals uit verschillende disciplines in de voedings- en gezondheidssector samen om innovatie en kennisuitwisseling te bevorderen. Ellen Fierens van Flanders’ FOOD meldt dat het de ambitie is om deze samenwerking in 2025 uit te breiden...
"We zijn ervan overtuigd dat het soms meer tijd vergt om duurzame waarde te creëren," aldus Hilde Van der Straeten van Korys. "De waarden van onze investeringsmaatschappij zijn voortgekomen uit het DNA van de familie Colruyt en haar jarenlange ervaring in duurzaam en op waarden gericht ondernemerschap."