Voedingsfabrikanten die willen benadrukken dat al hun ingrediënten en grondstoffen uit België komen en de producten ook in België maken, kunnen dit vrijwillig (!) nadrukkelijk op het etiket vermelden. Dit is voorzien in de EU Food Information to Consumer (FIC) Verordening 1169/2011.
© Shutterstock
Voedingsfabrikanten die levensmiddelen produceren die uit meer dan één ingrediënt zijn gemaakt, zijn zogenoemde ‘samengestelde’ producten. De Europese en daarmee ook de Belgische wetgeving is zo ingericht dat het land van oorsprong het land is waar de laatste belangrijke economische be- of verwerking heeft plaatsgevonden.
Geen verplichting
De Belgische federatie van de Belgische voedingsindustrie is om twee redenen geen voorstander van verplichte oorsprongetikettering, verduidelijkt Nicholas Courant, directeur communicatie bij FEVIA. “Ten eerste omdat verplichte oorsprongsetikettering het protectionisme in de hand kan werken en fundamenteel ingaat tegen de principes van de eengemaakte Europese markt. Ten tweede omdat consumenten weliswaar graag informatie over de oorsprong van voedingsproducten hebben, maar minder happig zijn om daarvoor meer te betalen.” Hij verwijst naar consumentenonderzoeken die aantonen dat consumenten primair voeding kiezen op basis van prijs, kwaliteit en smaak. “Gelukkig is er ook een tendens om meer aandacht aan duurzaamheid te schenken.”
Het beste van twee werelden
Vrijwillige oorsprongsetikettering is volgens Fevia het beste van twee werelden. “Voor consumenten die wel meer willen betalen voor informatie over de oorsprong voorziet de Europese Verordening duidelijk bescherming tegen misleiding en de producenten die zich willen onderscheiden kunnen dat vrijwillig doen”, benadrukt Courant. “Tegelijk komt de EU Verordening ook tegemoet aan de wensen van de meer prijsgevoelige consumenten en geeft het een werkbaar kader voor de voedingsproducenten die flexibel hun ingrediënten willen sourcen, om aan die vraag tegemoet te komen. Bovendien zijn bedrijven soms verplicht -bij incidenten rond voedselveiligheid of om politieke redenen- om hun ingrediënten van een andere oorsprong te sourcen.”
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.