Dossche Mills herlanceert FLINN als merknaam voor haar fysisch behandelde bloemsoorten. Het familiebedrijf, opgericht in 1875, zet in op duurzaamheid.
Dossche Mills herlanceert FLINN als merknaam voor haar fysisch behandelde bloemsoorten. Het familiebedrijf, opgericht in 1875, zet in op duurzaamheid.
“Dossche Mills beschikt in Deinze en in Rotterdam over een aantal unieke productie-installaties, die extra functionaliteit aan de meel- en bloemproducten geven”, zegt productmanager Stefanie Camerlynck. “Onze klanten kunnen zich zo onderscheiden op de markt.”
Constante kwaliteit & persoonlijke service
Constante productkwaliteit is het sleutelwoord voor de voedingsindustrie. In de vier productiesites van het graanbedrijf worden de kwaliteit van de grondstoffen en het productieproces dan ook nauw opgevolgd.
Een team van levensmiddelentechnologen, met expertise in procesvoering en productkwaliteit, assisteert de voedingsbedrijven tot aan de productielijn. Zij kunnen terecht in de R&D-centra van Dossche Mills in Deinze en Rotterdam. “Samen met onze klanten uit de voedingsindustrie gaan we op zoek naar de best mogelijke, klantspecifieke, oplossingen voor hun productontwikkeling”, legt de productmanager uit. “Onze missie luidt: Samen halen we het beste uit graan. We ondersteunen onze klanten in duurzame groei.”
Gouden EcoVadis medaille
“We behoren tot de top 5% van meest duurzame bedrijven die door EcoVadis werden beoordeeld”, vervolgt Camerlynck. “Duurzaamheid staat hoog op onze agenda omwille van het grote maatschappelijke belang. We nemen als bedrijf onze verantwoordelijkheid.” Getuige daarvan zijn de verschillende lopende projecten, zoals het beheersen van de volledige tarweketen, het reduceren van de CO2 -uitstoot en het verder ontwikkelen van gezonde en meer duurzame producten.
Flinn assortiment: 4 categorieën
Het assortiment onder de merknaam FLINN, wat staat voor Flour Innovations, is onderverdeeld in vier categorieën volgens de eindtoepassing: Bake, Coating, Texture en Carrier. Mede door de Covid-19 crisis zijn consumenten zich bewuster van hun gezondheid en de rol die voeding daarin speelt. Dit assortiment beantwoordt de toegenomen vraag naar clean label producten: begrijpbare declaraties en zo min mogelijk additieven.
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.