“Croky chips zijn bekend om zijn sterke smaken en knapperigheid. Deze eigenschappen zijn belangrijk, zeker gezien andere merken hun smaakintensiteit onlangs hebben verminderd,” zegt Matilde Taverniers van Roger and Roger.
Bij Croky, gelegen op de gewestgrens in Moeskroen, zijn het afgelopen jaar voor het eerst meer dan 85 miljoen zakjes Croky geproduceerd. “Chips zijn de voorbije jaren steeds meer dé snack van de Belgen geworden, van jong tot oud. En zeker in de groep tussen 15 en 25 jaar. Die evolutie is onder meer te danken aan een sterke toename van variëteiten en smaken”, weet directeur Wim Gallet Roger and Roger, het bedrijf achter het merk Croky. “De jongere generaties, zoals Generatie Z, streven naar innovatieve concepten en smaken binnen het snacksegment en staan open voor het uitproberen van nieuwe producten.”
De volledige range is glutenvrij en het merendeel van de smaken is vegan. Hiermee spelen we bewust in op de groter wordende groep die plantbased eten belangrijk vindt.
Gedurfde smaakcombinaties
De consument wenst graag verrast te worden en optimaal te genieten van zijn snackmoment”, vervolgt Matilde Taverniers, product manager Croky bij Roger & Roger. “Onze gedurfde smaakcombinaties, zoals Explosions Cheese & Pear met gorgonzola en groene peer, bieden iets nieuws. Bestaande smaken zoals Thai Curry en Sweet Chili brengen de wereldkeuken naar snacks. We introduceren ook limited edition Sweeties, waarbij we zoete smaken zoals Salted Caramel, S’Mores, en Churros combineren op zoute ribbelchips. Deze "Swalty" (Sweet & Salty) trend is al populair in zoete producten.”
De productmanager ziet ook een trend van pikante smaken in verschillende segmenten, zoals super spicy noodles en pikante sausjes. “Onze pikante Explosions Hot & Spicy Sriracha saus speelt hierop in, met een pittige maar smakelijke toets.”
Tortilla-gamma
“In het najaar gaan we ons assortiment bovendien verder uitbreiden met een eigen tortilla-gamma onder het merk Croky en brengen we in tussentijd enkele compleet nieuwe smaken op de markt”, blikt Gallet vooruit. “Onze laboranten hebben de voorbije maanden hard gewerkt om unieke smaken te ontwikkelen en testen. Daarvan komen er dit jaar drie op de markt onder de naam ‘Sweeties’: een heerlijke balans tussen ‘sweet’ en ‘salty’, wat trending is.”
“We zijn verheugd om Factory of the Future Award 2025 te ontvangen. Het bevestigt onze inspanningen en motiveert ons om onze reis naar een duurzame en innovatieve toekomst verder te zetten”, beklemtoont Olivier Carlens, Site Manager van Puratos Lummen, over de prijs.
Binnen het West-Vlaamse expertise- en innovatiecentrum NuHCaS-samenwerkingsverband werken onderzoekers en professionals uit verschillende disciplines in de voedings- en gezondheidssector samen om innovatie en kennisuitwisseling te bevorderen. Ellen Fierens van Flanders’ FOOD meldt dat het de ambitie is om deze samenwerking in 2025 uit te breiden...
"We zijn ervan overtuigd dat het soms meer tijd vergt om duurzame waarde te creëren," aldus Hilde Van der Straeten van Korys. "De waarden van onze investeringsmaatschappij zijn voortgekomen uit het DNA van de familie Colruyt en haar jarenlange ervaring in duurzaam en op waarden gericht ondernemerschap."
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.