Brenntag versnelde de afgelopen jaren zijn evolutie van distributeur tot partner van voedingsbedrijven.
Brenntag versnelde de afgelopen jaren zijn evolutie van distributeur tot partner van voedingsbedrijven.
“We creëren niet alleen meerwaarde door samenwerking in productontwikkeling. Door zelf concepten te ontwikkelen, denken we mee met onze klanten in de voedingsindustrie”, zegt Diedrik Snoeck, Business Development Manager Food & Nutrition. “We zijn globaal georganiseerd en lokaal verankerd en werken nauw samen met onze internationale leveranciers.” De organisatie is volledig gericht op samenwerking in de waardeketen, verwijst Snoeck naar de 28 Food Application and Development Centers wereldwijd, waaronder in Loosdrecht voor de Benelux.
Wereldwijd werken ongeveer 750 technologen binnen de divisie Food & Nutrition. “Uiteraard werken ook de Food Application and Development Centers nauw samen”, vervolgt Snoeck. “Er is enorm veel kruisbestuiving in kennisuitwisseling om te voldoen aan de vragen van de klanten en in te spelen op de belangrijkste trends in de markten in de verschillende regio’s en voedingssectoren.”
Hij ziet als grootste gemene delers in de ingrediëntenmarkt: suiker- en vetreductie, vegan of plant based en clean labels. “Megatrends zijn natural, free from, indulgence, functioneel en gezond.” Een van de innovatieve concepten van Brenntag is de gelatinevrije PeaMellow. Het erwteneiwit draagt bij aan een luchtige en zachte textuur en een goede smaak van het product, die zowel kinderen als volwassenen aanspreekt. Dit voorbeeld illustreert meteen de integrale benadering bij de ontwikkeling van de concepten. “We selecteren en combineren de ingrediënten en aroma’s voor een innovatief aromaprofiel en optimaliseren de samenstelling en het proces vanuit een integrale benadering.” De Food Application and Development Centers zijn hiervoor uitgerust met state-of-the-art technologie en installaties in haar pilootfabrieken en moderne meetapparatuur voor kwaliteitscontroles van een compleet gamma aan voedingsproducten en dranken.
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.