“Probeer samenwerkingen op te zetten waardoor nieuwe biologische ketens ontstaan”, is het advies van Alexander Claeys van Bioforum aan de bedrijven die deze voedingsmarkt op willen. “Dit geldt natuurlijk ook voor bedrijven die hun positie willen versterken.” Wat zijn de kansen en de bedreigingen?
“Probeer samenwerkingen op te zetten waardoor nieuwe biologische ketens ontstaan”, is het advies van Alexander Claeys van Bioforum aan de bedrijven die deze voedingsmarkt op willen. “Dit geldt natuurlijk ook voor bedrijven die hun positie willen versterken.” Wat zijn de kansen en de bedreigingen?
De bestedingen in biologisch producten kenden in 2020, mede door de coronacrisis, een groei van 14%. Dat is 2% meer dan de retailmarkt. Het marktaandeel bio steeg in België in volume van 3,1% naar 3,2%. “Dat is positief, want dit betekent dat de prijzen stabiel blijven en de marges voor alle schakels in de keten goed zijn”, vat de voorzitter van Bioforum Alexander Claeys samen. “Dat is belangrijk voor de biosector als geheel.” Stimulerend voor de biologische sector zijn uiteraard de Europe Farm to Fork-strategie en het Vlaamse strategisch biologisch plan 2022. Vanuit Europa is er de ambitie om 25% van de Europese landbouw bio te maken tegen 2030. “Hiervoor komt geld beschikbaar om landbouwers te doen omschakelen.”
Meerwaarde
De meerwaarde van biologische producten is het strenge lastenboek dat een garantie is voor de kwaliteit en de certificering met een ruime controle over de hele keten. Duurzaamheid staat hierbij hoog in het vaandel. Positief is ook de hernieuwde aandacht voor de herkomst van ons eten als gevolg van de coronacrisis, die de Vlaamse consument aan het denken zet over lokaal geproduceerd, gezondheid, milieu, eerlijke prijs, … . “De consument heeft vertrouwen in biologische voeding en het verhaal hierachter.”
Communiceren en transparant
Voor de verdere groei is het volgens Claeys vooral van belang dat alle schakels, van teler tot retailer, met elkaar communiceren en transparant overleggen. “En dat staat niet alleen. Alle schakels moeten hun verantwoordelijkheid nemen.” De voorzitter doelt vooral op serieuze contracten die zekerheid geven aan de leveranciers. Een mooi voorbeeld is het onlangs op de markt gebrachte Korenbrood van biobakkerij De Trog. “Vijf partners, van graantelers tot retail, hebben de handen ineengeslagen.”
Omschakelen
Omschakelen van gangbare naar biologische landbouw kost tijd. Een boer moet twee jaar wachten vooraleer hij naar bio kan omschakelen, omdat de productie gebaseerd is op de bodem die de tijd nodig heeft om zich aan te passen aan de biologische methodes. Voor fruitteelt kan dat zelfs drie jaar duren. Verwerkende bedrijven hebben geen omschakelingsperiode. En toch is die transitie niet voor elk bedrijf een evident proces. Volgens Alexander moeten we erover waken dat elke schakel in de keten op een correcte manier wordt verloond: “Leveranciers en voedingsbedrijven moeten hier goede afspraken over maken. Vraag en aanbod moeten in evenwicht zijn.”
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.