30 SEPTEMBER &
1 OKTOBER 2026

“Belangrijk is dat de consument de producten tof en smakelijk vindt”

Nieuws

“Belangrijk is dat de consument de producten tof en smakelijk vindt”

20/06/2024

“Voedingsproducenten kunnen meer gezonde ingrediënten toevoegen. Door voedingsproducten te innoveren via de toevoeging van groenten, vruchten en volle granen als ingrediënt, krijgen consumenten vanzelf meer gezonde voedingsstoffen binnen”, zegt de hoofddiëtist Michael Sels van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. “Belangrijk is wel dat de consument de producten tof en smakelijk vindt.”

 

“Natuurlijk is mijn rol hier in het ziekenhuis curatief. Wanneer een patiënt geconfronteerd wordt met een aandoening en daarvoor behandeling nodig heeft, dan spelen we daar met een passend dieet op in”, steekt hoofddiëtist Michael Sels van UZA van wal. “Bij heel veel pathologieën (ziekten, nvdr) weten we dat een patiënt beter en sneller revalideert als die beter gevoed is.”

 

Sels probeert zich in het debat te mengen als het gaat over de preventie van ziekten. Hij denkt dat de rol van voeding daar nog veel belangrijker kan zijn. Het momentum is er. “Voeding is soms de nieuwe religie geworden. In elke religie heb je profeten en heilige geschriften, en dan heb je extremisme. Ook in de voedingsreligie moet dat laatste bestreden worden, denk ik”, benadrukt Sels. “Meningen moeten getoetst worden met wetenschappelijke kennis.”

 

 

Voedingsgeletterheid

“Nog een heel grote uitdaging is het verbeteren van de voedselgeletterdheid. Als ik met mensen en patiënten spreek over wat zij zelf aan preventie kunnen doen, dan vertel ik dat groenten, fruit en volle granen goed zijn voor het lichaam. Telkens zie ik niemand van zijn stoel vallen. Mensen weten wel dat groenten, fruit en volle granen goed zijn voor ons. Maar als we gaan kijken naar de cijfers en naar de laatste voedselconsumptiepeiling,  dan merken we dat heel wat mensen daar toch niet toe komen. Maar 5% van de Belgen haalt de voedingsrichtlijn voor groenten en 10% eet voldoende fruit”, aldus Sels.

 

 

Productinnovaties

Hier ligt volgens Sels een opportuniteit voor de voedingsbedrijven: een shift naar een gezonder dieet door groente, fruit en vezels toe te voegen aan voedingsproducten, die niet alleen smakelijk, maar ook tof zijn. Dat is een ommezwaai. “Al ruim 25 jaar horen en lezen de consumenten wat er niet goed is in hun voeding. In de jaren negentig waren cholesterol, vet en transvetten de boosdoeners. Daarna vormden koolhydraten van aardappel, pasta en brood de demonen.”

 

Marketing

Met productinnovaties, zoals wraps of pasta, pannenkoeken, hybridevlees met groenten en/of vezels, zijn de bedrijven er echter nog niet, vervolgt Sels. “Voedingsbedrijven gaan met heel veel partijen moeten samenwerken en andersom. Het is niet alleen de overheid die de regels maakt, zoals de frisdrankautomaten in scholen verbannen of het promoten van de Nutri-Score. Ze hebben ook marketeers nodig, die ook gezonde producten meer op nummer één zetten in campagnes. Om zo mensen te overtuigen dat het ook leuk, lekker, innovatief en makkelijk kan zijn om gezondere keuzes te maken.”

 

 

 

Retail

Sels kijkt ook naar de retail. "Tot mijn verbazing zie ik dat in de winkelrekken met graanproducten, het aandeel producten met volkorenmeel veel kleiner is dan producten met witte meelsoorten. Bovendien liggen deze producten, zoals crackers, pasta’s of ontbijtgranen lager in het rek. De industrie zou moeten proberen om dergelijke producten beter zichtbaar in de rekken te krijgen, zodat ze beter in het zicht van de consument komen.”

Gerelateerd nieuws

08/04/2025

“Croky-chips zijn bekend om zijn sterke smaken en knapperigheid. Deze eigenschappen zijn belangrijk, zeker gezien andere merken hun smaakintensiteit onlangs hebben verminderd”, zegt Matilde Taverniers van Roger and Roger.

08/04/2025

“We zijn verheugd om Factory of the Future Award 2025 te ontvangen. Het bevestigt onze inspanningen en motiveert ons om onze reis naar een duurzame en innovatieve toekomst verder te zetten”, beklemtoont Olivier Carlens, Site Manager van Puratos Lummen.

08/04/2025

Binnen het West-Vlaamse expertise- en innovatiecentrum NuHCaS-samenwerkingsverband werken onderzoekers en professionals uit verschillende disciplines in de voedings- en gezondheidssector samen om innovatie en kennisuitwisseling te bevorderen. Ellen Fierens van Flanders’ FOOD meldt dat het de ambitie is om deze samenwerking in 2025 uit te breiden...

08/04/2025

“De waarden van onze investeringsonderneming zijn voortgekomen uit het DNA van de familie Colruyt en haar jarenlange ervaring in duurzaam en op waarden gericht ondernemerschap”, aldus Hilde Van der Straeten, Investment Director van Korys. “We zijn ervan overtuigd dat het soms meer tijd vergt om duurzame waarde te creëren.”

Deze website gebruikt cookies om u een betere ervaring te bieden terwijl u deze site bezoekt.