“Voedingsproducenten kunnen meer gezonde ingrediënten toevoegen. Door voedingsproducten te innoveren via de toevoeging van groenten, vruchten en volle granen als ingrediënt, krijgen consumenten vanzelf meer gezonde voedingsstoffen binnen”, zegt de hoofddiëtist Michael Sels van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen. “Belangrijk is wel dat de consument de producten tof en smakelijk vindt.”
“Natuurlijk is mijn rol hier in het ziekenhuis curatief. Wanneer een patiënt geconfronteerd wordt met een aandoening en daarvoor behandeling nodig heeft, dan spelen we daar met een passend dieet op in”, steekt hoofddiëtist Michael Sels van UZA van wal. “Bij heel veel pathologieën (ziekten, nvdr) weten we dat een patiënt beter en sneller revalideert als die beter gevoed is.”
Sels probeert zich in het debat te mengen als het gaat over de preventie van ziekten. Hij denkt dat de rol van voeding daar nog veel belangrijker kan zijn. Het momentum is er. “Voeding is soms de nieuwe religie geworden. In elke religie heb je profeten en heilige geschriften, en dan heb je extremisme. Ook in de voedingsreligie moet dat laatste bestreden worden, denk ik”, benadrukt Sels. “Meningen moeten getoetst worden met wetenschappelijke kennis.”
Voedingsgeletterheid
“Nog een heel grote uitdaging is het verbeteren van de voedselgeletterdheid. Als ik met mensen en patiënten spreek over wat zij zelf aan preventie kunnen doen, dan vertel ik dat groenten, fruit en volle granen goed zijn voor het lichaam. Telkens zie ik niemand van zijn stoel vallen. Mensen weten wel dat groenten, fruit en volle granen goed zijn voor ons. Maar als we gaan kijken naar de cijfers en naar de laatste voedselconsumptiepeiling, dan merken we dat heel wat mensen daar toch niet toe komen. Maar 5% van de Belgen haalt de voedingsrichtlijn voor groenten en 10% eet voldoende fruit”, aldus Sels.
Productinnovaties
Hier ligt volgens Sels een opportuniteit voor de voedingsbedrijven: een shift naar een gezonder dieet door groente, fruit en vezels toe te voegen aan voedingsproducten, die niet alleen smakelijk, maar ook tof zijn. Dat is een ommezwaai. “Al ruim 25 jaar horen en lezen de consumenten wat er niet goed is in hun voeding. In de jaren negentig waren cholesterol, vet en transvetten de boosdoeners. Daarna vormden koolhydraten van aardappel, pasta en brood de demonen.”
Marketing
Met productinnovaties, zoals wraps of pasta, pannenkoeken, hybridevlees met groenten en/of vezels, zijn de bedrijven er echter nog niet, vervolgt Sels. “Voedingsbedrijven gaan met heel veel partijen moeten samenwerken en andersom. Het is niet alleen de overheid die de regels maakt, zoals de frisdrankautomaten in scholen verbannen of het promoten van de Nutri-Score. Ze hebben ook marketeers nodig, die ook gezonde producten meer op nummer één zetten in campagnes. Om zo mensen te overtuigen dat het ook leuk, lekker, innovatief en makkelijk kan zijn om gezondere keuzes te maken.”
Retail
Sels kijkt ook naar de retail. "Tot mijn verbazing zie ik dat in de winkelrekken met graanproducten, het aandeel producten met volkorenmeel veel kleiner is dan producten met witte meelsoorten. Bovendien liggen deze producten, zoals crackers, pasta’s of ontbijtgranen lager in het rek. De industrie zou moeten proberen om dergelijke producten beter zichtbaar in de rekken te krijgen, zodat ze beter in het zicht van de consument komen.”
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.