“De gemiddelde Belg is toch een Bourgondiër. Als producenten van bereide maaltijden additieven gebruiken, is dat omdat die – net als de andere ingrediënten – een functie hebben. Het is een misvatting dat van alles zo maar aan maaltijden wordt toegevoegd”, stelt de directeur Anneleen Vandewynckel van de sectorfederatie BReMa duidelijk.
De sectorfederatie van de bereide maaltijden vertegenwoordigt 66 Belgische bedrijven, waar 2.000 personeelsleden dagelijks werken aan een kwalitatief hoogstaande bereide maaltijd. Die ondernemingen realiseren een totale omzet van € 450 miljoen en produceren 208.500 ton bereide maaltijden per jaar. De markt is heel divers, gaande van de retail en detailhandel, over scholen en rusthuizen tot de luchtvaart. De sector zit bovendien in de lift: steeds meer mensen kiezen voor convenience.
Nutritioneel hoogwaardig
“Onder bereide maaltijden verstaan we alle producten die een volledige maaltijd vervangen en verkocht worden om onmiddellijk of na opwarmen te verbruiken”, verduidelijkt Anneleen Vandewynckel van BReMa. “Maaltijden van bij ons zijn zeker een nutritioneel hoogwaardig alternatief voor de thuisbereide maaltijden. De fabrikanten hebben de bereiding geoptimaliseerd op het vlak van voedselveiligheid, kwaliteit en voedingswaarde van de ingrediënten.”
Prijs-kwaliteit
"Als de retailer de prijs wil drukken, heeft dat vanzelfsprekend zijn consequenties op vlak van ingrediënten. Een goed voorbeeld is zalm: wil men verse filet of ingevroren, samengeperste reststukjes zalmblokken?”, vervolgt de directeur van de sectorfederatie. “De consument moet realistisch zijn bij de aankoop van de maaltijden. De prijzen van de grondstoffen, zoals groenten, aardappelen, rijst, vlees, vis, en noem maar op, zijn afgelopen jaren exponentieel gestegen. Dit geldt ook voor de verpakking en energie."
Retailers
Voorts waarschuwt Vandewynckel de retailers in België, die steeds meer internationaal sourcen. “Ik constateer bijvoorbeeld in Nederland dat de productkwaliteit van bereide maaltijden in supermarkten toch lager ligt dan in België. De gemiddelde Belg is toch een Bourgondiër. De ‘race to the bottom’ van de prijs is ook een ‘race to the bottom’ van de productkwaliteit geworden. Dat is jammer omdat we nu echt topkwaliteit aanbieden tegen een degelijke prijs."
Duurzaamheid
Ze hamert er ook op dat winst gewoon nodig is om innovatie en bijvoorbeeld duurzaamheid te garanderen in de keten. “De prijsdruk in de retail heeft zijn grenzen. Ook onderzoek en ontwikkeling (R&D) op het vlak van innovatie, voedselveiligheid, arbeidsomstandigheden en duurzaamheid heeft zijn prijs."
Logistiek
Wat zijn de grote uitdagingen op het vlak van ingrediënten?
“Naast duurzaamheid, de prijsdruk van de retailers en de groothandel, een constante hoogstaande productkwaliteit – in het bijzonder de smaak, textuur en nutritionele waarde – is er ook nog het hele logistieke proces. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de bereide maaltijden voor de scholen, dan rijzen toch enkele vragen: Hoe moeten deze verpakt worden? Hoe worden ze opgewarmd? De voedseloverschotten wordt ook vaak teruggenomen. Wat doet men daarmee: worden die verwerkt tot veevoeder of biogas?“
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.