Onze missie is voedingsbedrijven ‘future proof’ te maken in een snel veranderende consumentenmarkt”, benadrukt verkoopdirecteur Carl Vandermeulen van Snick Euroingredients. Innovaties komen best tot stand dankzij partnerships.
“Onze missie is voedingsbedrijven ‘future proof’ te maken in een snel veranderende consumentenmarkt”, benadrukt verkoopdirecteur Carl Vandermeulen van Snick Euroingredients. Innovaties komen best tot stand dankzij partnerships. Vertrouwen en integriteit zijn de basisvoorwaarden. “Meedenken met onze klanten in de voedingsindustrie en aanvoelen wat ze nodig hebben, vereist technische kennis en expertise. Onderzoek en ontwikkeling zijn de krachtige motor van onze toekomst. Onze voedingstechnologen slagen er in om creatieve, conceptuele en innovatieve oplossingen te bieden op maat”, weet de verkoopdirecteur. “Snick Euroingredients is een totaalleverancier. Een voordeel van het brede ingrediëntengamma is onze wendbaarheid.”
“2021 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar waarin plantaardige voeding definitief ingang vond bij het grote publiek”, vervolgt Vandermeulen. “Plant-based producten worden niet langer alleen door vegetariërs of veganisten gekocht, maar steeds meer door flexitariërs.” Uit marktonderzoek blijkt dat consumenten om diverse redenen voor deze producten kiezen. Flexitariërs laten zich vooral leiden door gezondheidsmotieven, maar ook door behoefte aan variatie in het eetpatroon. Vegetariërs en veganisten eten bewust geen vlees.
De voornaamste uitdagingen waar de voedingsproducenten en de leveranciers van de ingredienten voor staan, zijn een lekkere smaak en een aangename textuur. Vandermeulen: “Voor flexitariërs is het vooral belangrijk dat de vleesvervangers naar vlees smaken. De beleving moet dezelfde zijn. Voor vegetariërs en veganisten moeten de producten gewoon lekker en gezond zijn.” Hij adviseert bedrijven die mee willen surfen op deze trend vooral om volwaardige producten te ontwikkelen die passen in een gevarieerd eetpatroon.
Meer informatie via: www.snick.be/nl/home
Foto: Snick EuroIngredients
Collageenpeptiden winnen steeds meer aan populariteit bij het verbeteren van de schoonheid. “Hier is echter nog veel nood aan de bewustwording van de consument en de voorlichting door beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg”, zegt Tess Plaquet van Rousselot.
Binnen zijn doctoraat onderzocht Michiel Schreurs aan de KU Leuven hoe we AI ook kunnen toepassen om de smaak van voeding te voorspellen en begrijpen; waar beter te beginnen dan bij Belgische bieren. Hij steekt van wal met allereerst algemene conclusies over Artificiële Intelligentie en machine learning in de praktijk.
De chocolade-industrie staat voor een ongekende uitdaging. Klimaatverandering en jarenlange ondermaatse investeringen in cacaoplantages hebben de cacaoprijzen het afgelopen jaar drastisch de hoogte ingejaagd.
Het seminarprogramma van Intrafood:24 omvat twee actuele thema’s: ‘Toepassing van AI bij productontwikkeling’ en ‘Hedendaagse, gezonde nutritionele concepten met duurzame natuurlijke ingrediënten’, licht professor Koen Dewettinck (UGent) alvast een en ander toe bij deze editie van de Intrafood-beurs die doorgaat op 25 en 26 september 2024.